informacja zwrotna wpis na blog żona programisty

Informacja zwrotna na wagę złota

,

Zapewne znasz to powiedzenie, że „mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Kiedy jednak milczenie nie jest złotem? Kiedy komunikat zwrotny jest na wagę złota? Jak ważna jest dla Ciebie informacja zwrotna? O czym pomyślałaś/eś w pierwszej kolejności?

Informacja zwrotna

Podstawą dialogu jest wymiana zdań – jeśli nie otrzymujemy komunikatów zwrotnych zaczynamy prowadzić monolog. Czy Waszym zdaniem szukanie pracownika lub pracy powinno być dialogiem czy monologiem? Wielokrotnie już podnosiłam kwestię informacji zwrotnej, feedbacku – jakkolwiek to nazwiemy. Temat wraca do mnie, jak bumerang. Będę to wielokrotnie powtarzać – informacja zwrotna to rzecz na wagę złota. Budujemy w ten sposób zarówno wizerunek organizacji w której pracujemy, jak i wystawiamy sobie pewne świadectwo.

Dlaczego informacja zwrotna jest na wagę złota?

Dlaczego moim zdaniem feedback jest tak istotny? Czy Zawsze powinno się jej udzielać? W jaki sposób możemy powiedzieć, że daliśmy rzeczową informację zwrotną? Po pierwsze nie dając informacji zwrotnej dajemy komunikat o braku odpowiedniego wykonywania swoich obowiązków z pozycji osoby rekrutującej. Szanująca się osoba informuje kandydatkę lub kandydata czy i dlaczego nie będziesz uczestniczyć w kolejnym etapie rozmowy rekrutacyjnej. W ten sposób reprezentujesz zarówno organizację, dla której pracujesz, jak i samą/samego siebie. Po drugie należy pamietać, że informacja zwrotna działa w dwie strony. Jak sama nazwa wskazuje rozmowa rekrutacyjna ma być rozmową, nie monologiem. Zadawaj pytania, doprecyzuj informacje dotyczące przykładowego dnia pracy na danym stanowisku. Jeśli Twoim zdaniem coś Ci umknęło, lub było nie jasne powinnaś/powinieneś mieć szansę to wyjaśnić.

Nie tylko negatywy

Za każdym razem otrzymując informację zwrotną jesteś w stanie dowiedzieć się w których obszarach musisz zdobyć więcej umiejętności lub wiedzy. Osoba rekrutująca sprawdzając Twoją wiedzę powinna też zwrócić uwagę na pozytywy. Dobra informacja zwrotna powinna być konkretna, szczera i zrozumiała. Powinna zawierać konkretny opis tego, co było dobrze zrobione, a co można poprawić, oraz sugestie, jak to zrobić. Ważne jest, aby unikać krytykowania osoby, a skupić się na konstruktywnym wsparciu i wskazaniu możliwych działań naprawczych.

Czas

Znasz to uczucie, kiedy proces rekrutacyjny przeciąga się w nieskończoność? Bywa, że zdążysz zapomnieć, kiedy była rozmowa rekrutacyjna i na jakie stanowisko była składana aplikacja. Czasem czas oczekiwania przeciąga się do kilku miesięcy. Nie mam na myśli stanowisk dla inżynierek NASA, gdzie czasem muszą prześwietlić całe Twoje życie, tylko o posadzie w której jedyne informacje wrażliwe to gdzie znajdziesz mleko do kawy. Informacja zwrotna powinna zostać udzielona jak najszybciej po rozmowie kwalifikacyjnej, zwykle odbywa się to w ciągu kilku najbliższych dni. Zazwyczaj jednak informacja zwrotna dociera do Ciebie po tygodniach lub wcale.

Odpowiedź

  1. Awatar to ja
    to ja

    Szacunek do czasu powinien być obustronny. Często przychodzą kandydaci totalnie nieprzygotowani, bez kwalifikacji i odpowiednich skili… tak jakby nie zapoznali się z treścią ogłoszenia o prace lub liczyli, że jakoś się prześlizgną dalej. To jest nagminne (głównie teraz w branży IT, gdzie się zrobiła moda na przebranżowienie). Przykładowo… wpływa 100-200CV na jedno stanowisko, a ostatecznie i tak ciężko jest wybrać dobrego kandydata, a co dopiero jeszcze każdemu wysłać spersonalizowany feedback. W tego typu przypadkach uważam, że brak feedbacku też jest formą feedbacku. Może przy braku feedbacku społeczeństwo się nauczy szacunku do czasu. Poza tym w pełni się z Tobą zgadzam – feedback jest na wagę złota, głównie dla osób świeżych, bez doświadczenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *