Często bywa tak, że rozmawiając z kimś odpływasz myślami. Nie utrzymujesz kontaktu wzrokowego. Czy spotkałyście/spotkaliście się kiedyś z terminem aktywne słuchanie?
Słuchać to nie znaczy słyszeć
Słuchanie jest umiejętnością, której musimy się uczyć tak samo, jak mówienia. Sam zmysł słuchu to nie wszystko. Słuchanie to też zrozumienie, interpretowanie i ocenianie. To cały proces, który możemy przedstawić na poniższej grafice.

Ilość wszechobecnych bodźców i rozpraszaczy znacznie utrudnia nam słuchanie innych a co za tym idzie – tworzy problemy w komunikacji. Ciągły hałas i brak koncentracji może zaburzać proces aktywnego słuchania. Co możesz zrobić, aby lepiej odbierać komunikaty od drugiej osoby?
Język ciała
Język ciała również wspomaga aktywne słuchanie. Jeśli tylko będziesz stosować się do pewnych drobnych wskazówek możesz osiągnąć lepsze rezultaty.

Kluczowe umięjętności
Każda nowa umiejetność może sprawiać nam trudności w przyswojeniu wiedzy. Aktywne słuchanie skupia się przede wszystkim na kilku czynnikach:
- Zwrócenie szczególnej uwagi – poświęć swój czas dla Twojego rozmówcy, nie patrz na zegarek czy w telefon. Takie zachowanie bardzo rozprasza osobę mówiącą i słuchającą, poza tym to bardzo niegrzeczne.
- Doprecyzowanie – jeśli nie jesteś pewna/pewny czy dobrze zrozumiałaś/eś otrzymany komunikat poproś o doprecyzowanie. Pozwoli to na uniknięcie ewentualnych nieporozumień.
- Zadawanie pytań otwartych – możesz w ten sposób otrzymać bardziej przemyślane odpowiedzi, które pozwolą również na chwilę refleksji nad odpowiedzią.
- Odzwierciedlenie uczuć – rozmawiając spróbuj wychwycić i zrozumieć co czuje Twoja rozmówczyni.
- Pytania wyjaśniające- dopytuj swoją rozmówczynię tak, aby wszystko było klarowne i dobrze zrozumiane przez obie strony.
- Podsumowanie- aby dobrze zrozumieć komunikat czasem warto podsumować otrzymane informacje. Będziesz w stanie skuteczniej odebrać i przetworzyć komunikat.
- Własne słowa- parafrazuj otrzymane wypowiedzi używając własnych słów.

Aktywny czy pasywny?
Możemy wyróżnić słuchaczy aktywnych i pasywnych. Jak sama nazwa wskazuje, jeden z nich słucha a drugi słyszy
AKTYWNY | PASYWNY |
próbuje zrozumieć treść wypowiedzi | słucha bez próby zrozumienia |
przytakuje | nie angażuje się w rozmowę |
skupia całą uwagę na rozmówcy | jest rozproszony |
Korzyści aktywnego słuchania
Aktywne słuchanie jest nieodłącznym elementem poprawnej komunikacji. Dzięki temu budujemy zaufanie i wzbogacamy swoją wiedzę. Kolejną korzyścią jest oczywiście praca nad cierpliwością. Nie możemy oczywiście zapomnieć również o zmniejszeniu nieporozumień i minimalizacji powstawania konfliktów. Bardzo przydatnym elementem mogą być frazy takie, jak
„Usłyszałam, że …”
„Jeśli dobrze rozumiem…”
„Podsumowując…”
„Czy to znaczy, że…”
Podsumowując…
Wszystko tak na prawdę zależy od nas. Pamiętaj, że w poprawnej komunikacji zawsze chodzi o dialog – nie monolog. Wyrażając swoje zdanie pamiętaj o szacunku do innych. Zwróć uwagę na sygnały niewerbalne – czasem są one dużo bardziej zrozumiałe niż wypowiedziane słowa. Owocnych rozmów!